Written by Administrator Monday, 11 April 2011 20:39
KAKO ŽIVE ŠTO RADE HRVATSKI GLAZBENI MENADŽERI
Rudarski život u sjeni reflektora
Ne plivamo u novcu niti vozimo skupe automobile, ne živimo u vilama s bazenima - naš je život poput onog u hitnoj službi, objašnjava nam Pero Kozomara koji brine o angažmanu Petra Graše i Jole. Ivica Bubalo, koji se brinuo svojedobno o Miši Kova?u, a danas organizira glazbene doga?aje u Dalmaciji, tvrdi kako postoje dvije vrste menadžera - oni koji kreiraju projekte i oni koji preprodaju pjeva?e. Edvin Softi? se srami kad ga netko nazove menadžerom, Ozren Kanceljak za svoju tvrtku tvrdi kako nije konkurencija, ve? nadopuna menadžerima, Branko Pai? pak za loše stanje na estradi okrivljuje HTV...
Tko su hrvatski glazbeni menadžeri ili, kako ih neki vole nazivati, izvršni producenti? Kolika im je zarada i kako žive? Na ova i sli?na pitanja mediji su ve? pokušavali odgovoriti, ali kako nas uvjeravaju sami menadžeri, krivo, jer oni nisu bogataši pa sukladno tome ne voze ni skupe automobile ni jahte, niti žive u vilama i kupaju se u bazenima. Život im nije nimalo “zvjezdan” kako se to prikazuje.
- Zadovoljan sam svojim primanjima, ali to nije ni blizu onome što se govori. Mediji stvaraju takav dojam da javnost misli da se oko nas vrte milijuni. Tek sam lani nakon 12 godina mukotrpnog rada kupio mali stan, a vozim “opel vectru” staru 10 godina. Neki pjeva?i imaju bazene, ku?e i sve što ide uz to, ali menadžeri ne. Radim po cijeli dan pa otkako u 8 ujutro prolistam Slobodnu i Jutarnji, ne stajem. U 9 sam na kolodvoru, nosim plakate koje autobusom šaljem po cijeloj zemlji, a i vani. Zatim se vra?am u ured i zovem sve one koji nam do tada nisu platili. Zatim uskla?ujem koncerte, tražim nove gaže za svoje pjeva?e. Oko 15 sati idem na objed poslije kojega popijem 88. kavu. Onda opet u ured — pripremam ugovore, sre?ujem administrativne poslove i opet šaljem plakate. Radni dan mi završi oko 22 sata, a onda me netko iz Australije zove u pono? ili jedan—dva u no?i. Ovaj posao je otprilike kao hitna pomo? — objašnjava nam detalje svoga posla Pero Kozomara, estradni menadžer Petra Graše i Jole, dodaju?i da nije istina da je njegov posao “neradni?ki” kako se to u javnosti u nekim medijima prezentira.
— Ovo je posao kao, primjerice, posao rudara. Glava mi je puna svega, stalno sam u autu i na telefonu. Puno je nervoze, tu je gomila potrošenih živaca, puno stresa — žali se Kozomara, ali ipak priznaje da mu je ovaj posao ušao u krv, pa je sada prekasno za “prekvalifikaciju”.
Menadžeri i izvršni producenti poznati su javnosti po tome da “podbadaju” jedni druge, nerijetko se koriste?i prljavim podmetanjima, a nemali je broj i ljubomornih, pa me?uljudski odnosi u atmosferi “kra?e” pjeva?a i nisu na nekoj zavidnoj razini. No, tko su naši menadžeri?
— Ma ima svega tu kod nas. Ja te ljude dijelim na dvije grupe. Jedna su oni ljudi koji svojim novcima i idejama kreiraju projekte i posao, a druga je ona koja samo preprodaje pjeva?e i ti mi nisu dragi. Ovih zadnjih je 90 posto jer se njihov cijeli posao sastoji u tome da nazovu diskoteku i kažu da, primjerice, Severina zapada toliko i toliko, zatim nju nazovu, zajam?e joj 10.000 maraka, potom pošalju plakate i onda uzmu proviziju. I to je to.
To je najlakše zara?eni novac na svijetu i ja se toga grozim. To je posao baba na pazaru i ništa drugo. Takve ljude ne mogu nazvati menadžerom jer njih nije briga kako ?e koncert biti reklamiran, kako ?e biti napravljen i masu drugih stvari koje se njih ne ti?u. Ti?e ih se samo kako uzeti novac. Ja sam prije izvršni producent nego menadžer jer ako radim koncert na stadionu, onda je to moja ideja, moj novac, moja realizacija i sve moje. To je moj posao i ovisno o tome kako ga napravim ovisi ho?u li izgubiti ili dobiti — govori nam Ivica Bubalo, poznati hrvatski organizator megadoga?aja koji se, me?u ostalim, dugi niz godina brinuo i o karijeri Miše Kova?a.
— Puno se toga promijenilo. Sada pjeva?i imaju dva mobitela pa ih nekada izravno zovu i ugovaraju koncert. Prije je to bilo nezamislivo jer je dobar pjeva? bio institucija. Mi smo u zadnjih 20 godina imali samo tri ili ?etiri prave zvijezde. Do rata smo imali Mišu Kova?a, a od rata Thompsona i Gibonnija, kaže Bubalo, kojega smo pitali zbog ?ega je izostavio Olivera.
— Ma Oliver ni amo ni tamo ne spada. On u zadnjih deset godina, iskreno re?eno, nije ima pismu. Živi na slavi ondašnjih pjesama Zdenka Runji?a prije 15—20 godina. On je možda najbolji vokal, ali... — strogo navodi Bubalo.
Menadžer i izvršni producent Edvin Softi? koji je stvarao Taj?i, Severinu, Giuliana, Grašu..., a koji se sada bavi stvaranjem novog izvo?a?a, Lane, govori nam kako je pomalo razo?aran stanjem na našoj estradi, a i me?u ljudima koji se bave istim poslom kao i on.
— Kad me netko nazove menadžerom, onda se malo toga i sramim. Menadžer je po meni u Hrvatskoj osoba koja je posrednik izme?u diskokluba i izvo?a?a, a za što uzima postotak. S druge strane, izvršni producent kao što sam ja ?ovjek je koji stane od samog po?etka iza djevojke koja ima 18 godina, primjerice Taj?i, i gradi njezin put i život i sudjeluje s njom u svemu. Što se ti?e Lane, ja sam ve? dugo u ovom poslu da znam što Lana ima u sebi. Mi smo tom projektu studiozno pristupili pa smo, što na imageu, što u studiju, radili šest—sedam mjeseci. Mislili smo da je najbolji na?in da pokažemo njezin talent na jednoj promociji, jer nema više sistema po kojemu se izbaci jedna pjesma pa se dodvoravate urednicima na radiju i televiziji da je “vrte”, pa onda druga i tako... U hitu HTV—a nekada slušam pjesme izvo?a?a koje prvi put vidim i pitam se odakle su došli i tko su. To je srozalo našu estradu. Oko nekih možda i kvalitetnih pjeva?a nekada se skupljaju ljudi koji samo vide korist i interes. U ovom poslu tako?er i svatko svakoga laže. Ovaj govori da ima devet gaža, ovaj 17... — kaže Softi?, dodaju?i da nema baš puno ljudi koje on poštuje u ovome poslu jer ve?ina menadžera samo se briga kako zaraditi svojih deset posto i kako što ve?i broj diskoteka staviti pod svoju kontrolu.
— Registriran sam, imam tvrtku koja se bavi poslovnim savjetovanjem i komunikacijskim konzaltingom. Osim za estradu radim i za ostale brojne tvrtke, a pjeva?ima vodim politiku ugovaranja poslova, diskografiju, sponzorstva, medijske nastupe, projekte i sve ostalo. To sve radim s Gibonnijem u posljednjih pet godina, a s Oliverom povremeno radim velike projekte, pa tako spremamo njegove koncerte u zagreba?kom Domu sportova i Ljubljani. Kada ja nešto radim, u to moram biti siguran, a radim samo velike projekte. Glazbenike tretiram kao što tretiram i druge velike kompanije koje traže moje usluge — govori nam Ozren Kanceljak koji je uveo novu vrstu organiziranja poslova na estradi, a po zapadnja?kim metodama.
— Na ovaj na?in, kako ja to radim, to nitko ne radi. Ja nisam konkurencija menadžerima, ve? samo nadopuna — kaže Kanceljak koji nam otkriva da se zarade mogu kretati od minimalnih deset pa do 30 ili ?ak i 50 posto, s obzirom na ulog pojedinog izvršnog producenta ili ulaga?a.
Branko Paji? koji pod svojom “kapom” ima Dražena Ze?i?a, Jasmina Stavrosa, Danijelu, a preuzeo je i organizaciju turneje Mate Buli?a, govori nam da u Hrvatskoj ima petnaestak profesionalaca menadžera, dok Pavao Podolski, menadžer Parnog valjka, navodi da ni svi od tih 15—ak menadžera ne mogu dobro živjeti jer iako mediji pišu o velikim bogatstvima i zaradama, ako se nema jakog izvo?a?a s kojim se može puno raditi, onda se svaštari sa svim i svakim, a posao menadžera postane prili?no stresan i kratkotrajan. Spomenuti Paji? nam govori da je HRT najviše kriv za ovakvu situaciju na estradi jer umjesto da se poti?e doma?u industriju glazbe, forsiraju se strani izvo?a?i i na taj na?in, umjesto financiranja hrvatskih zvijezda, financiraju se stranci. Uz to što se menadžeri prepiru tko ima više nastupa, te tako i sami podgrijavaju teze da su im zarade, malo je re?i milijunske, sukobi nastaju kada do?e ljeto. Naime, ve?ina ih o?ekuje da ?e dolaskom toplijih dana do?i bolji dani za estradu pa u ono malo diskoteka koje rade “sezonski” nastoje pošto—poto utrpati i svoje izvo?a?e željne brze ljetne zarade.
Instant zvijezde
Ivica Bubalo osvrnuo se i na sve ve?u produkciju instant- -zvijezda, za koje nikada nitko nije ?uo, a odjednom se pojavljuju na naslovnicama tiskovina.
— To je produkt zagreba?ke bolesti jer takvo nešto iz Splita nikada ne?e do?i. Iz Splita, kada nešto krene, to ima svoj razlog, svrhu, cilj, cijeli svoj put koji je osmišljen. Netko u Zagrebu u džepu ima 20.000 maraka pa kaže: “Amo stvorit zvijezdu”. To je zagreba?ka bolest jer se to može dogoditi samo gore. Oni iz nemo?i ne znaju što bi — kaže Bubalo, kojemu je, kako navodi, iznimno žao što su iz ovog posla otišla dva mlada, ali iznimno talentirana ?ovjeka, Karlo Ruži? koji se otisnuo u ekstremne poslove i Vicencije Blagai? koji organizira sajmove, a nakon što su uvidjeli kakav je ovaj posao. Bubalo dodaje da on poznaje u Hrvatskoj tek tri ili ?etiri ?ovjeka koji dobro rade poslove vezane uz estradu i mogu od toga dobro živjeti.
Izvor: Slobodna Dalmacija